Tillväxtultraljud

Ultraljudet såg mycket bra ut. Bebis låg på +7% från genomsnittskurvan i storlek. Har för mig hon sa att allt från -20% till +20 anses normalt. Så ja, väldigt bra. Dock har bebis nu vänt sig med huvudet uppåt och sitter med rumpan ner i mitt bäcken. Detta är ingenting de fäster nåt avseende vid förrän kring v 35, så hon har ett par veckor på sig att vända sig nedåt igen. Men om hon inte skulle göra det finns det tre alternativ, och inget av dem är jag särskilt sugen på.


Alternativ 1: Vändningsförsök. Detta är vad det låter som. En barnmorska (tror jag) försöker att få bebis att göra en kullerbytta utifrån genom att klämma på magen. Detta kan tydligen vara rätt obehagligt. Dessutom fungerar det bara ca hälften av gångerna, och medför vissa risker för barnet som kan innebära att det blir bråttom att få ut barnet med kejsarsnitt. Dessutom finns alltid risken att barnet vänder sig fel igen även efter ett lyckat vändningsförsök. 

Alternativ 2: Planerat kejsarsnitt. Om mamman tackar nej till ett vändningsförsök, det inte fungerar eller det bedöms omöjligt/för riskabelt av olika skäl finns alternativet att barnet förlöses med kejsarsnitt i stället för vaginakt. Detta görs då vanligen ca nån vecka innan beräknat datum för att förhindra att förlossningen startar spontant. Om förlossningen skulle starta innan det planerade snittet åker en in direkt och snittet görs då i stället. 

Alternativ 3: Föda barnet med rumpan först (s.k i säte.) Jag är handla dåligt insatt i sätesförlossningar men tydligen är det oftast völfyfr tufft och innebär en hej del risker. Barnet föds ju dubbelvikt och det är av logiska skäl svårare. Många sjukhus erbjuder inte ens den här möjligheten. Jag vet inte hur det är med det på SÖS här i Stockholm där jag ska föda.

Jag hoppas verkligen att bebis vänder sig rätt spontant, för jag är definitivt inte sugen på något av de andra alternativen. Att föda i säte gör jag hekt enkelt inte, så då återstår kejsarsnitt och vändningsförsök. Jag är lite rädd för att behöva göra kejsarsnitt så fast vändningsförsök verkar brutalt onice tror jag att jag skulle låta dem försöka, om det går. Men jaja. Det är ett tag kvar. Förhoppningsvis blir det inte aktuellt. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0