Vecka 22+5

Vill börja med att uttrycka min förvåning över att Amina läser. Amiiina! Jag saknar dig. <3 Och tack.
 
Vecka 23 då. 24 på torsdag. Det går alldeles för fort för att jag ska hinna med. I dag är det exakt 120 dagar till beräknad förlossning den 3:e december. Lillan blir mer och mer påtaglig för varje dag nu när magen växer och hennes sparkar känns allt mer. Nu kan jag känna sparkarna också från utsidan om jag har handen på magen. Jag har också börjat notera att hon reagerar på min röst, mest när jag sjunger. Ni som känner mig vet att jag sjunger mest hela tiden. Ibland när jag börjar sjunga börjar lillan sparka, som om hon vaknat av det. Sen brukar hon lugna ner sig, men sparkar så fort jag tystnar. Som om hon inte vill att jag ska sluta. Det är typ det finaste. Annars brukar hon bara sparka när jag ligger ner. Med tanke på hur stark hon börjar bli är jag förvånad över att jag inte vaknar av det på natten. Men det dröjer nog inte länge till.
 
I dag ringde min moster. Det var den typen av samtal jag har fått ta emot många av på sista tiden. Alla kvinliga släktingar som redan fått barn ringer och vill prata om hur det är. Alla säger samma sak. De börjar med att säga att det är jobbigt och mycket ansvar att bli mamma. Sedan pratar de alltid i minst en kvart om hur fint och vackert och perfekt det är. Om hur de lägger barnet på bröstet och allt bara känns naturligt och bra. Hur en älskar sitt barn från sekund 1. Jag blir lite illa berörd av det här. Mest för att jag inte vill att någon annan ska tala om för mig hur jag kommer känna det, även om de säkert har koll på hur det brukar vara och hur det var för dem. Jag vill vara fri att känna precis hur jag vill utan att känna att jag inte håller mig till "manus." Min bipolära sjukdom gör att jag har förhöjd risk att drabbas av såkallad förlossningsdepression. Om jag råkar ut för det kanske det inte blir så perfekt som alla säger att det ska vara i början, även om jag inte tvivlar på att jag kommer älska mitt barn.
 
På tal om bipolär sjukdom. Jag tror jag är i en redigt hypoman fas just nu. Det märks genom att jag uppvisar en hel del rastlöshet och irritabelitet. Och nu kom InterCity hem. Han har varit på Visingsö och åkt häst&vagn och jag är redigt avundsjuk. Jag skulle följa med men kunde inte fixa hundvakt så jag fick stanna hemma. Men det är lugnt, för nu gav han mig en påse med polkagrisar med piggelinsmak från polkagrismakeriet. Var var jag? Just det, hypomanin. Jag är i det stadiet då jag stör mig på att allt och alla är segt och går långsamt. Ingen är tillräckligt pepp på livet och jag hatar det. Jag blir irriterad på InterCity när han mår dåligt trots att han ju faktiskt inte kan hjälpa det. Dessutom är det helt omöjligt att varva ner och somna om inte InterCity låter mig ligga på hans ena arm och har den andra armen hårt om mig. Han måste liksom hålla fast mig för att ajg ska kunna ligga stilla. Det känns som att det kryper under skinnet på mig. Och i hjärnan. Det var längesen jag var så här uppåt och jag har saknat det men just nu är det rätt jobbigt. Fast det har bidragit till att min dag har varit väldigt trevlig trots att jag inte kunnat följa med till Visingsö. Jag har läst och vilat och promenerat. Jag har också fått mer barnkläder från min kära farmor. Hon har skickat massor och lillans låda börjar bli full. Vi behöver dock fortfarande mer så om någon av er som läser har gamla babykläder ni inte behöver längre får ni gärna höra av er. ;) Ser ingen mening med att köpa allt nytt och har dessutom inte riktigt ekonomin till det. På tal om babysaker så blir det inte den barnvagn vi hade tänkt beställa. Min pappa har nämligen fixat en annan åt oss. Snäll familj jag har. Så nu har jag börjat kolla på spjälsäng i stället. Det är riktigt kul.
 
De kommande dagarna kommer gå åt till att andas lite, för sen kommer det faktiskt bli ganska busy för min del. På fredag blir det styrelsemöte i göteborg och eventuellt träffa Fia om jag orkar. På måndagen den 11:e kommer sängen vi beställt från Ikea, den 12:e kommer D-Moll och stannar till den 15:e. Sen blir det en lugn helg innan jag drar till Gotland den 19:e. Där stannar jag i fem dagar varpå jag spenderar 25-27:e i Stockholm. Sen blir det hem några dagar innan jag ska till Norge på representation. Busy times!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0